Bedankt mantelzorgers

voor al je hulp en goede zorg

ISK bericht voor mantelzorger

Dat is de boodschap aan zo’n 400 mantelzorgers van Mantelzorg Wageningen en 30 zorgvrijwilligers van De Zonnebloem. Wat startte als een aardig idee van Rotaryclub Wageningen, groeide uit tot een gebaar waar vele Wageningers en Wageningse organisaties een bijdrage aan leverden.

Vrijdag 23 april werd bij de mantelzorgers door 150 leerlingen van Pantarijn een verrassingspakket thuisbezorgd. De Internationale Schakelklas (ISK) van Pantarijn is zelfs met de hele klas op de fiets gestapt, om de pakketten officieel aan te bieden bij De Zonnebloem. Ook deze zorgvrijwilligers verdienen een dikke pluim.

Zie onderaan alle foto’s en reacties van mantelzorgers op deze verrassing. Schoolkinderen komen aan het woord in deze video van RTV Rijnstreek, gefilmd door Thijs Montanus.

Wat zat er in het pakket?

In de pakketten zat een bedankkaart en een prachtige papieren bloem, beide gemaakt door zo’n 1200 Wageningse schoolkinderen – van Pantarijn en acht basisscholen. Daarbij een emmertje heerlijke soep van Vakschool Wageningen. Deze Wageningse locatie van Rijn IJssel ging meteen vol enthousiasme aan de slag voor de mantelzorgers. Tot slot zat er een gefrankeerde lege envelop bij, waarmee mantelzorgers een bericht terug kunnen sturen naar de kinderen. Hoe leuk, als de kinderen straks een kaart terugkrijgen!

Pittige tijd

In deze pittige coronatijd hebben mantelzorgers en zorgvrijwilligers het extra zwaar. Mantelzorgers hebben vaak niet zelf gekozen voor deze taak en kunnen het niet op pauze zetten. Daarbij zetten ze hun eigen belang even op een laag pitje. Ongetwijfeld krijgen zij waardering van degene voor wie ze de zorg verrichten. Maar die waardering mag wel eens luid en duidelijk geuit worden, vond Rotaryclub Wageningen, door een vrolijk verwenmomentje. De club heeft de coördinatie op zich genomen, materiaal geleverd, de pakketten samengesteld en gezorgd voor extra sponsoring door Columbus koffie/thee/delicatessen en Sterk Meesterschilders.

Bewustwording bij de kinderen

Dat de kinderen bij het mantelzorgproject van Rotary Wageningen betrokken zijn, is geen toeval. Acht basisscholen en een aantal groepen van Pantarijn hebben bloemen gemaakt. Het initiatief had voor de kinderen meerdere dingen in petto. Voordat de bloemen en kaarten gemaakt werden, is er in de les aandacht besteed aan wat mantelzorg is. Bijna alle kinderen kennen dan wel iemand die mantelzorger is. En, soms zijn ze het zelf! Dan hebben ze zelf mantelzorgtaken voor een ziek broertje, zusje of een ouder of grootouder. Na de uitleg wilden de kinderen dan ook heel graag iets doen voor de mantelzorgers. De mooiste bloemen werden vervolgens gemaakt en met veel enthousiasme werden de kaarten geknutseld en geschreven.

De schoolkinderen aan de slag met de bloemen

Klik op de foto’s voor vergrotingen.

Het resultaat

De aardige woorden van de kinderen

Rotarians maken de pakketten klaar

Leerlingen Pantarijn gaan op pad

Op de stoep bij 400 mantelzorgers

en Hans Brandwacht met de ISK langs bij De Zonnebloem

Dan is er ook nog wat lekkere soep over voor het Leger des Heils!

Wat mantelzorgers ervan vonden

Dhr. en Mw. Dirkzwager:
“Hele leuke attentie ! De kinderen deden het keurig, legden goed uit waar het voor was en hielden keurig afstand.”

Anoniem:
“Hartstikke leuk!, ik ga het kaartje zeker terug sturen!

Dhr. W. den Hartog:
“Hartstikke leuk, echt een succes, het kaartje zit al in de envelop, we gaan nu even lekker wandelen en dan gaat het op de bus!”

Mw. S.A. Keuken:
“Super leuk, aardige jongen aan de deur, echt heel gaaf. Soep nog even bewaard in de diepvries voor een handig moment.”

Dhr. H. Rieske:
“Leuk initiatief en héél goed om er kinderen bij te betrekken. Mantelzorg is een zware roeping.“

Dhr. Yu Yan Shyan:
“Het was echt heel leuk en de soep was heerlijk. Heel leuk ook die bloem en tekeningen. En fijn om te merken dat er af en toe ook mensen aan je denken!“

Mw. M. Giesen:
“Heel hartelijk bedankt voor de lekkere en mooie attentie. Ik was aangenaam verrast.”

Mw. Booda:
“Zojuist mijn verrassingspakket ontvangen met soep en ‘bloem’. Wilt u namens mij de Rotary, de Vakschool en het Pantarijn bedanken? Ik vind het een heel mooi initiatief.”

Mw. van Erp:
“Dank voor het verrassingspakket dat door een paar vrolijke meiden bezorgd werd! Ik ben er heel blij mee! Alle goeds voor jullie werk!”