Start pilot herbruikbare maaltijdbakjes

Derk Joosten van Het Ambacht en Lous van Vloten-Doting van Rotaryclub Wageningen

Per 1 juli 2023 is nieuwe wetgeving van kracht, met het doel om het gebruik van wegwerpplastic voor afhaalmaaltijden terug te dringen. Drie Wageningse horecaondernemers doen mee met een pilot voor herbruikbare bakjes, ondersteund door Rotaryclub Wageningen. Dat zijn cafetaria Het Ambacht, Food of Cultures en Eveline Cooks.

Voorloper Het Ambacht

Derk Joosten van Het Ambacht (WUR-campus) licht toe: “Ik doe graag mee met deze pilot, want voor mij is het heel belangrijk dat de bakjes een goede kwaliteit van mijn product garanderen. Nu nemen mensen soms zelf verpakkingen mee. Maar als friet in een afgesloten bak zit dan wordt het helemaal slap, zonde. We beginnen met een kleine hoeveelheid herbruikbare bakjes voor losse friet en burgers. In het begin zal het wennen zijn, voor ons en voor de klant. We starten op rustige momenten, is het topdrukte dan is het niet te doen om uitleg te geven over de verschillende verpakkingen. Qua verpakkingen zijn we trouwens allang voorloper. Wij hebben wegwerpbakjes van suikerriet, nu nog met een plastic coating. De fabrikant past dat aan, dan heb ik dus helemaal geen plastic meer in mijn zaak. Maar ook dan is het verplicht om een herbruikbare verpakking aan te bieden voor klanten die dat willen, want dan heb je helemaal geen afval. We gaan kijken hoe de pilot loopt, hoe het bevalt. Door deze wetgeving is het logisch om door te pakken.”

Wat verandert er per 1 juli?

Haal je een maaltijd af, dan moet je vanaf nu als klant betalen voor een plastic wegwerpverpakking. Bovendien zijn alle horecaondernemers verplicht om ook een herbruikbare verpakking aan te bieden. Dat laatste is goed nieuws voor de mensen die graag hun plasticgebruik willen terugdringen. Voor Rotaryclub Wageningen is dit een speerpunt. Dat is de reden dat zij de ondernemers een handje helpen. Want hoe mooi zou het zijn als we voor die herbruikbare verpakkingen een retoursysteem kunnen opzetten zoals voor statiegeldflessen? Er is internationaal inmiddels behoorlijk wat ervaring mee en in Wageningen hebben wij veel deskundigen.

Hoe gaat de pilot er uitzien?

Lous van Vloten-Doting van Rotaryclub Wageningen: “Wij hebben voor Vytal gekozen omdat dit een solide bedrijf is dat kwaliteitsbakjes levert. Je wilt kunnen opschalen na de pilotfase. Naast de bakjes bieden zij een app aan, een registratiesysteem dat ervoor zorgt dat het niet nodig is om statiegeld te vragen. Elk bakje heeft een eigen QR-code. Haal je eten, dan wordt het bakje op jouw naam gezet. Het is de bedoeling dat je deze verpakking binnen een bepaalde tijd weer inlevert. Doe je dat niet, dan betaal je de prijs van het bakje alsnog. In deze pilotfase lever je de bakjes in bij de ondernemer waar je de maaltijd hebt gehaald. Zij wassen de bakjes zelf af voor hergebruik. Op den duur willen we naar een systeem met meerdere inleverlocaties, en mogelijk een centrale locatie waar de bakjes gereinigd worden. Gemak voor de klanten en voor de ondernemers.”