Wat een geweldig concert van de Marinierskapel

Het Benefiet Vrijheidsconcert 2023

Het concert op 4 november 2023, georganiseerd door Rotaryclub Wageningen, knalde de grote zaal van de Junushoff uit. De Marinierskapel der Koninklijke Marine verraste het publiek wederom: wat een orkest! De zaal was lekker vol, het publiek had er zin in. De Marinierskapel was een royaal bezet. Met een stuk of 65! musici vulden zij het podium ruimschoots.

Klik op de afbeelding hiernaast voor het programmaboekje

(foto’s programmaboekje in lage resolutie vanwege online publicatie)

De Marinierskapel ervaart verbinding met Wageningen, de stad der Bevrijding. Het concert zou aanvankelijk op 27 april 2023 plaatsvinden (rond de viering van de bevrijding), maar de Marinierskapel werd verwacht bij een evenement bij de koning. Vandaar deze latere datum, 4 november.

Welkomswoord

Het publiek werd bij de start van het concert welkom geheten door Geert van Rumund. Hij is de voorzitter van Rotaryclub Wageningen en natuurlijk de oud-burgemeester van gemeente Wageningen. Hij sprak mede namens burgemeester Floor Vermeulen die helaas niet kon komen door ziekte. Burgemeester Vermeulen had gelukkig het voorwoord van het programmaboekje geschreven, zodat Van Rumund enkele zinnen kon citeren.

Toelichting Scouting

Natuurlijk kwam ook Scouting Die Wiltgraeff in de spotlight. Voorzitter Elianne Rookmaaker verwoordde het belang van de nieuwbouw en bedankte allen die aan dit benefietconcert bijgedragen hebben hartelijk.

Spetterende show

Deze keer werd de Marinierskapel geleid door gastdirigent Erik van de Kolk (foto hierboven: man met grijs kostuum). Zoals gastzanger Franklin Brown verwoordde: “Nog nooit zo’n dynamische dirigent meegemaakt.” Van de Kolk gooide zijn lijf erin bij het dirigeren. Het was al een voorstelling op zich om naar zijn bewegingen te kijken. Het orkest liet zich er goed door opzwepen. Spat gelijk, soms heel zacht en subtiel, andere momenten met volle kracht vooruit.

Het was een zeer afwisselend geheel en het publiek was laaiend enthousiast. Het programma werd aan elkaar gepraat door een van de jonge musici van de Marinierskapel. Voor de pauze was de toon van de muziek wat serieuzer en werd ook een variatie op het Wilhelmus ten gehore gebracht.

Witte jasjes

Na de pauze werden de donkerblauwe jasjes verruild voor witte exemplaren. De opstelling van het orkest veranderde, met in het midden vooraan ruimte voor hun combo (drum, piano, elektrische gitaar).

De solisten vóór op het podium

Ook warme bariton Franklin Brown (eerste foto – linksonder) deed een duit in het zakje. Zijn nummers leidde hij in met een mooie intro, over het stuk of over zijn persoonlijke ervaring met die muziek. Verrassend was het stuk I’ll be there van B. Gordy (arrangement R. Cuijpers) waarbij bassist Laurens Knoop (tweede foto – rechtsonder) ineens voor op het podium plaatsnam en een geweldige solo liet horen. Wow!

De nieuwbouw voor Scouting Die Wiltgraeff

Tijdens de pauze kon de stand van Scouting Die Wiltgraeff bezocht worden. De maquette van de nieuwbouw van hun clubhuis stond op tafel en enthousiaste scouts (of hun ouders) vertelden erover.

Extra donatie

Er is nog een financieel tekort om de nieuwbouw te kunnen realiseren. De opbrengst van dit concert gaat daarom naar dit goede doel. En dan zijn ze er zeker nog niet, dus voor wie wil: Hiernaast staat de QR-code waarmee een donatie gedaan kan worden.

Open QR-code:
– scan met camera op uw mobiele telefoon
– of klik op de QR-code.
Het bedrag is aanpasbaar.

Loterij

Extra euro’s werden nog opgehaald met lotenverkoop door Rotary. Drie bezoekers waren gelukkige winnaars van de prijzen: bonbons van Columbus, de Rotary End-plastic-soup puzzel en een fles Odd Fellows, voor Rotaryclub Wageningen gebotteld door stokerij Zuidam.

Afsluiting en een bedankje voor alle musici

Geert van Rumund sloot het programma ook weer af. Als dank overhandigde hij dirigent en zanger de puzzel, symbolisch. Want deze keer wilden wij alle musici bedanken met dit cadeau. Einde van een mooi programma, tijd voor een drankje en nazit in het theatercafé.

Al met al een geweldig leuk project deze samenwerking van Scouting en Rotary, en een prachtig concert. We hopen dat we een mooie opbrengst voor de Scouting hebben, dankzij alle bezoekers en de medewerking van de Marinierskapel.

Handen uit de mouwen

Dit concert is georganiseerd door  Rotaryclub Wageningen. De leden van deze club steken graag de handen uit de mouwen voor het goede doel. Enkele kiekjes hieronder.