Geweldige avond met vrijwilligersdiner 2023

Rotaryclub Wageningen organiseert jaarlijks (behalve in coronatijd) een vrijwilligersdiner. Hiermee wil de club de mensen die zich belangeloos inzetten voor anderen in het zonnetje zetten. Deze keer waren dat de vrijwilligers die helpen bij de opvang van vluchtelingen uit verschillende landen. Eerder werd het vrijwilligersdiner georganiseerd voor vrijwilligers van de voedselbank en daarna voor de mantelzorgers in Wageningen. Dit jaar werd het diner op vrijdag 10 maart 2023 mede mogelijk gemaakt door de sponsors Wageningen Doet en MARIN. Het diner is gekookt door Colors. De Rotaryleden staken ook de handen uit de mouwen; zij bedienden de gasten met veel plezier.

De avond werd geopend met een korte toespraak van voorzitter Hans Lugard en van Ronald van Welie, die de ceremoniemeester was. Burgemeester Floor Vermeulen nam vervolgens het woord en bedankte de vrijwilligers ook namens de gemeente hartelijk voor hun inzet, en vroeg om dit vooral voort te zetten. “Jullie inzet is zeer waardevol en als gemeente doen wij onze uiterste best om dit zo goed mogelijk te faciliteren”, aldus de burgemeester.

Ruim 80 mensen vulden de mooi gedekte tafels in de Grote Kerk Wageningen. De meesten zijn actief als vrijwilliger bij de opvang van vluchtelingen in Wageningen. Daarnaast waren twee tafels voor Oekraïense vluchtelingen die tijdens de avond twee keer optraden met zang, videobeelden en traditionele dans. Het Oekraïense gelegenheidskoor werd bij hun eerste optreden versterkt door enkele kinderen.

Bert Scholten –  een van de uitgenodigde vrijwilligers – vroeg aandacht voor wat het betekent om vluchteling te zijn, door de voordracht van een fragment uit het toneelstuk Mirad over de oorlog in Bosnië eind 20e eeuw.

De gasten werden verder nog verwend met de prachtige klanken van de talentvolle Wageningse pianist Michel Xie en door het warme geluid van het Wagenings koor Musica Vocale, die onder andere een indrukwekkend werk van de Oekraïense componist Silvestrov vertolkte.

Wat was het een geweldige avond!

Lees ook het bericht van Kees Stap in Stad Wageningen: Dank aan alle vrijwilligers.

Meer foto’s

Fotograaf Mike Raanhuis