Koningsdag op RTV Rijnstreek

Concert Marinierskapel in 2019

Muzikale verzoekjes

Op Koningsdag 2021 kreeg Rotaryclub Wageningen gelegenheid om mee te doen aan het Koningsdagprogramma van RTV Rijnstreek. 12 Rotarians mochten hun muzikale verzoekje indienen. Daarnaast was er gelegenheid om alvast ons geplande ‘vrijheidsconcert’ onder de aandacht te brengen.

Het vrijheidsconcert

Al meer dan twee jaar is Rotaryclub Wageningen samen met de Duitse Rotaryclub Wipperfürth Lindlar/Romerike Berge aan de slag met voorbereidingen voor een vrijheidsconcert op koningsdag in Wageningen. Hiervoor wordt tevens samengewerkt met de Oranjestichting Wageningen. Het plan is dat in de Junushoff een concert plaatsvindt van de Nederlandse Marinierskapel en de Musikkorps der Bundeswehr Siegburg (DE) samen. Dit idee is spontaan ontstaan bij ons bezoek aan Rotary Wipperfürth Lindlar / Romerika Berge in 2017. De Duitse en Nederlandse kapel hebben nog nooit samengespeeld. De gedachte is dat het samenspelen van deze landen symbool staat voor het belang van vrede en het stimuleren van de internationale, vreedzame rechtsorde en verbroedering.

Uitstel, maar geen afstel

Inmiddels is het concert twee keer uitgesteld, als gevolg van de coronamaatregelen, in 2020 en 2021. We geven niet op en alle betrokkenen zijn vast van plan om het concert uiteindelijk live te laten klinken. De nieuwe datum hiervoor is 27 april 2022. Een voorproefje: Op 5 mei 2021 kreeg de Nederlandse marinierskapel zendtijd bij RTV Rijnstreek; een uur lang klinkt hun muziek.

Nieuwe datum vrijheidsconcert is
27 april 2022