Voedselbank Bandung enorm succes

Wageningse voedselbank inspiratiebron

Op 3 maart 2023 kwamen Rotaryclub Wageningen en Oosterbeek samen bij de voedselbank in Wageningen. Daar hoorden wij het indrukwekkende verhaal van Gumi en Gendis, een echtpaar uit Indonesië (linksboven op foto hierboven), dat een aantal jaar in Wageningen verbonden was aan Wageningen UR. In die tijd hielpen zij bovendien als vrijwilliger bij de voedselbank. Dit was voor hen een inspiratiebron om ook in Bandung een voedselbank op te zetten. Een van onze leden, Lous van Vloten, heeft hen geholpen bij de start. Lous was ook de drijvende kracht achter de voedselbank in Wageningen.

In 2019 organiseerden Gumi en Gendis samen met Rotaryclub Wageningen een aantal diners op de voedselbank, waarmee middelen opgehaald werden als startkapitaal voor hun plannen. Leden van Rotaryclub Oosterbeek aten mee en hielpen zo het bedrag op te schroeven met hun sponsoring.

Deze week promoveert Gumi en dat was voor het echtpaar een goede aanleiding om ons te laten weten waar ze nu staan. Een woord: GEWELDIG. Wat een drive en wat een stappen hebben ze al gezet in deze korte tijd. Het gaat een beetje anders dan bij ons in Nederland. Er zijn veel mensen die te weinig te eten hebben, en in Bandung wordt op andere plekken voedsel verspild. Gumi en Gundig richten zich tot nu toe vooral op kinderen. De impact gaat veel verder dan alleen een volle buik. Doordat zij te eten krijgen, is het nu soms mogelijk dat ze naar school gaan ipv op straat geld moeten verdienen voor hun eten. Het echtpaar gaat gestaag door, en zitten vol plannen om meer locaties te openen, o.a. met hulp van het Rotarydistrict waar Bandung onder valt.

Aan het eind van de presentatie werd bekend gemaakt hoeveel nieuwe donaties er sinds de start voor de voedselbank in Bandung zijn binnengekomen (laatste foto hieronder): € 10.000! Dit bedrag zal binnenkort overgemaakt worden.

Zie hier de presentatie over Voedselbank Bandung.