Strijd tegen Covid-19

Wereldwijde vaccinatie Covid-19

Wereldwijde vaccinatie met hulp van Covax en Rotary

Samenwerking en verbroedering

Het vrijheidsconcert op 27 april 2022 staat symbool voor samenwerking en verbroedering en is georganiseerd door Rotaryclub Wageningen en Rotaryclub Wipperfürth Lindlar/Romerike Berge

Belangrijk doel van het concert is onder meer, om de strijd voor wereldwijde vaccinatie tegen Covid-19 te steunen. Het terugdringen van Covid-19 en het risico op weer nieuwe gevaarlijke mutanten, betekent meer (bewegings-)vrijheid voor ons allemaal.

Rotary in actie tegen Covid-19

Meer vrijheid door wereldwijde vaccinatie

Rotary International (met steun van de lokale clubs) zet zich onder meer in voor de bestrijding van infectieziekten, ondersteuning van minderbedeelden en voor samenwerking en onderling begrip tussen mensen wereldwijd.

Meer vaccins voor armere landen nodig

Het terugdringen van Covid-19 betekent herwonnen vrijheid voor ons allemaal. Op dit moment zit de wereld onder het juk van Covid-19. Wereldwijd zijn enorme offers gebracht, door vele doden en ernstig zieken, en door de vrijheidsinperking om verspreiding van het virus tegen te gaan.

In Europa lijkt het door vaccinatie en de mildheid van de omikronvariant de goede kant op te gaan. Maar… het gevaar is niet geweken; elk moment kunnen weer nieuwe varianten van het virus ontstaan. Dit risico is extra groot omdat wereldwijd veel te weinig vaccins voorhanden zijn, vooral in de armere landen. Meer en betere verspreiding van vaccins is daarom essentieel. Méér vaccin beschikbaar voor de armere landen, daarvoor strijdt Covax, een samenwerking van o.a. de WHO en Unicef.

Betere verspreiding van vaccins nodig

Inzet van de infrastructuur die tot nu toe gebruikt is voor poliovaccinatie.

Rotary International komt in actie voor een betere verspreiding van de vaccins. Al sinds de jaren 1980 strijdt Rotary tegen de infectieziekte polio, met een gedegen vaccinatieprogramma in alle risicogebieden wereldwijd. In de Global Polio Eradication Initiative (GPEI) werkt Rotary hiervoor samen met partners zoals Unicef en de WHO. De ziekte is nu zo goed als verdwenen.

De infrastructuur voor deze poliovaccinatie biedt zeer goede kansen voor betere verspreiding van het covidvaccin. Zo wordt het mogelijk om het nu ook te brengen bij de mensen die hier tot nu toe nauwelijks toegang toe hadden.