Het Vrijheids concert

Woensdag 27 april 2022
Junushoff in Wageningen

Video RTV Rijnstreek over het Vrijheidsconcert

Uniek concert Marinierskapel (NL) & Musikkorps (DE)

Zelden speelden zij samen: de Nederlandse Marinierskapel der Koninklijke Marine en het Duitse Musikkorps der Bundeswehr. Op Koningsdag verzorgen zij dit benefietconcert, met hun favoriete stukken op het programma. Het concert wordt georganiseerd door Rotaryclub Wageningen en Rotaryclub Wipperfürth Lindlar/Romerike Berge

Waarom dit vrijheidsconcert

Het diepe belang van vrijheid

Op dit moment ervaren we van heel dichtbij het diepe belang van vrijheid voor ons, als mens.

• Covid-19 heeft ons twee jaar lang bewegingsvrijheid en samenzijn ontnomen (en het gevaar blijft zolang het virus over de wereld gaat en muteert).
  • De oorlog in Oekraïne laat ons voelen hoe belangrijk het is om te leven zonder bezetting en onderdrukking.

De strijd hiertegen kan alleen succesvol zijn door samenwerking en vastberadenheid. Laat vijandschap en egoïsme plaatsmaken voor wederzijdse steun en verbroedering. Dat doet recht aan ons menszijn.

Van strijd naar verbroedering

Ons concert staat hiervoor symbool. De muziekkapellen vertegenwoordigen legeronderdelen, die ruim 77 jaar geleden nog als vijanden tegenover elkaar stonden. Nu maken ze samen muziek en staan als vrienden op het podium. En dat in de stad en in de periode waarin 77 jaar geleden de vrede voor ons eigen land werd getekend.

Burgemeester Floor Vermeulen, als vertegenwoordiger van Stad der Bevrijding, spreekt bij aanvang van het concert het openingswoord uit.

Wat doen we hiermee?

De Rotaryclubs doen de organisatie van het concert en alles wat daarbij komt kijken zelf, en vanzelfsprekend op vrijwillige basis. De orkesten spelen tegen kostprijs en dus zonder verdienste.
Het streven naar vrijheid willen we op de volgende manier dienen:

• Het bedrag dat overblijft na het concert zetten we in voor een succesvolle wereldwijde vaccinatie door samenwerking Rotary en Covax, lees meer >>
  • Tot 100 toegangskaarten worden gratis verstrekt aan vluchtelingen in Wageningen e.o. om hen op deze manier de vrijheid en verbroedering te laten ervaren.

Wat kunt u doen?

U als bezoeker speelt hierin een belangrijke rol. Hoe meer kaarten we verkopen, hoe meer vluchtelingen uitgenodigd worden: Per 4 verkochte kaarten 1 vrijkaart (max 100).

4 = 4 + 1

U koopt de kaarten gewoon via de website van Junushoff. We tellen alle verkochte kaarten bij elkaar op en berekenen zo het aantal vrijkaarten.

Wilt u daarnaast nog extra kaarten doneren, neem dan contact op met contact@rotarywageningen.nl.

De Marinierskapel der Koninklijke Marine en het Duitse Musikkorps der Bundeswehr

We hebben het hier over twee toonaangevende symfonische blaasorkesten met internationale allure. Naast de muzikale begeleiding van staatsceremonies treden zij veelvuldig op in binnen- en buitenland. Beide zijn – elk op hun eigen manier – toonaangevend in hun genre.

Het repertoire is zeer uiteenlopend; van traditionele harmonie- tot bigbandmuziek, en van intieme begeleidingsmuziek tot flitsende covers van bekende nummers. Regelmatig werken nationale en internationale solisten hieraan mee. Deze keer is dat dus Dennis van Aarssen en daar zijn wij heel blij mee 🙂

Winnaar Voice of Holland 2019
Edison Jazzism Publieksprijs 2020

Het Vrijheidsconcert

Datum:     Woensdag 27 april 2022
Aanvang:  20.00 uur in de Grote Zaal
Prijs:         € 34,95 (incl. garderobe en pauzedrankje)
Locatie:    Theater Junushoff
                  Plantsoen 3
                  6701 AS Wageningen
Telefoon: 0317-417 622

Klik op afbeelding voor vergroting in pdf

Marinierskapel

Majoor Arjan Tien van de Marinierskapel

Musikkorps

Oberstleutnant Christoph Scheibling

Dennis zingt Strawberry Moon met de Marinierskapel

Koningsdag

Het concert vindt plaats op Koningsdag. Samenwerken aan een betere toekomst, aan een gezamenlijk verhaal, dat sluit ook naadloos aan op de boodschap van Koning Willem Alexander, 25 december 2021:

Citaat uit de kersttoespraak :

“Wat ik zie, is de bereidheid van heel veel mensen – jongeren en ouderen – om mee te helpen aan de oplossing van problemen die ons allemaal raken. Zoals de coronapandemie. Te midden van alle onzekerheid is ieder mens op zoek naar verbinding. Zelfs onder het dikste pantser leeft altijd het verlangen om samen met anderen aan een betere toekomst te werken. Misschien ligt daarin wel de kiem voor een gezamenlijk verhaal.”

Bij de organisatie van dit concert is verder samengewerkt met: