Bakjesretour!

Thema End Plastic Soup

Waarom doet Rotary Club Wageningen dit project Bakjesretour!

Tijdens corona hebben Rotaryleden, evenals veel andere consumenten, meer gebruikgemaakt van afhalen en bezorgen. Daarbij werden we ons nog meer bewust hoeveel afval dat met zich meebracht. Gevoel: Dat moet toch anders kunnen! En wat is beter dan beginnen bij de bron: minder plastic gebruiken. Rotaryclub Wageningen steekt de handen uit de mouwen om de Wageningse ondernemers te helpen het gebruik van wegwerp plastic om te zetten naar bakjes die weer ingezameld en hergebruikt kunnen worden.

De afgelopen tijd is voorwerk gedaan door te kijken naar verschillende systemen elders, contacten te leggen met ondernemers en met experts, te kijken naar de regelgeving en er is een plan gemaakt voor een projectmatige aanpak met de onderstaande doelen:

verpakkingen voor afhaal- en bezorgmaaltijden.
  • Ontwikkelen van een publiciteitscampagne om consumenten te verleiden het gebruik van herbruikbaar materiaal te verkiezen boven betalen voor wegwerpverpakkingen.

Om dit in gang te zetten zijn financiële middelen nodig. Rotaryclub Wageningen heeft zelf hiervoor een puzzel ontwikkeld (opbrengst voor dit goede doel), ons Rotarydistrict (1560) sponsort en er is overleg met gemeente Wageningen, WUR, deskundigen en ondernemers in Wageningen. Zo is er in ieder geval ruimte voor de pilot. Daarnaast is er menskracht en enthousiasme nodig!

Lees meer over de pilot in het nieuwsbericht Start pilot herbruikbare maaltijdbakjes.

OOK MEEDOEN AAN DE PILOT? MAIL bakjesretour@rotarywageningen.nl

Wat feiten op een rij