Uitnodiging horeca-ondernemers

Rebowl is een van de opties voor herbruikbare verpakking van maaltijden

Bijeenkomst op 25 januari 2023

Graag nodigen wij alle horecaondernemers in Wageningen uit om deel te nemen aan een bijeenkomst over herbruikbare en retourneerbare maaltijdverpakkingen.

De bijeenkomst is:

• op 25 januari 2023, 9.30-11.30u,
  • in Hotel de Nieuwe Wereld, Marijkeweg 5, Wageningen.

Aanmelden kunt u doen via dit formulier.

Vragen: stuur een mail naar bakjesretour@rotarywageningen.nl.

Nieuwe regelgeving per 1 juli 2023

Doel is om met elkaar te verkennen hoe we elkaar in Wageningen een systeem hiervoor kunnen opzetten. Dit is niet alleen nodig om duurzamer werken, maar het is binnenkort ook noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de nieuwe regelgeving! Per juli 2023 geldt een verbod op het gratis verstrekken van plastic wegwerpbekers en -voedselverpakkingen voor eenmalig gebruik. Overgaan naar een systeem waarbij verpakkingen gemakkelijk weer ingezameld en hergebruikt worden, zou een goed alternatief kunnen zijn.

Programma op 25 januari

Inloop

Welkom en introductie
Peter de Jonge (Rotary Wageningen)

Maud Hulshof (wethouder)

Regelgeving en praktijkvoorbeelden van herbruikbare bakjes
Emmy van Daele (expert herbruikbare maaltijdverpakkingen)

WURcatering stapt over op herbruikbaar
Annet de Haas (hoofd Locatie Faciliteiten WUR)

Discussie
onder leiding van Geert van Rumund (Rotary Wageningen)

Hoe gaan we verder?
Lous van Vloten-Doting (Rotary Wageningen)

Sluiting

Rotaryclub Wageningen heeft dit jaar als doelstelling om een bijdrage te leveren aan het terugdringen van plastic vervuiling. De club steekt de handen uit de mouwen om de Wageningse ondernemers te helpen om het gebruik van wegwerp plastic om te zetten naar bakjes die weer ingezameld en hergebruikt kunnen worden. Dit is niet zomaar voor elkaar. Een van de manieren om middelen voor de start van het project te genereren is de verkoop van de Plastic Soup Puzzel. Daarnaast is actief gezocht naar aanvullende subsidies. Naast de financiële middelen is de inzet van alle betrokkenen van groot belang. Vanzelfsprekend zijn de horecaondernemers een essentiële schakel hierbij, dus van harte uitgenodigd om mee te doen.

De bijeenkomst was een succes. Een pilotgroep gaat nu aan de slag met de uitwerking van de plannen